Tudjátok mi az a Y4Y? A helyes megfejtés: A “Youth for youth” rövidítése, amely egy nagyszabású, 26 hónapos, 6 európai országot bevonó stratégiai partnerség projekt az ERASMUS+ Program finanszírozásával.
A Y4Y projekt pilot szakaszában a gamifikáció (“játékosítás”) módszerével készítenek a bevont csapatok társasjáték terveket. A projekt koordinátora és szakmai vezetője az Innovaform Nonprofit Kft., amely a társasjáték fejlesztési folyamatba bevonta a D2 Ifjúsági Központot és a Motiváció Műhelyt is. A két szervezet jelenleg három különböző témát dolgoz fel társasjátéknak, amivel játékos formában tudnak átadni fontos információkat, tanulságokat, vagy szakmai tudásanyagot a résztvevő játékosoknak – támogatva ezzel az önfejlesztés és önismeret nonformális módjait adott témakörökben. Az Innovaform segíti a szervezeteket, hogy országonként megszülethessen az az egy-egy társasjáték ötlet, ami érdemes a további munkára és fejlesztésre.
Természetesen a munka itt, Szegeden is már javában zajlik, és végre eljutott abba a fázisba, hogy az első rendes tesztjátékon is túl van a D2 és a Motiváció Műhely fejlesztő csapata. A tesztelés folyamán mind a három játék ötletet próbára tették. A sok szabályismertetés és magyarázás után, nagy élvezettel vetették bele magukat a tesztelésbe a résztvevők, ahol természetesen egymás játékaira is visszajelzéseket adtak, rávilágítva néhány fontos, fejlesztendő vagy egyszerűsítendő pontra, ami később még inkább javíthat a játékélményen. Ezekből a tapasztalatokból dolgozik tovább a három csapat, hogy a legközelebbi alkalommal a javított tesztverziók kerülhessenek az asztalra, és kiválaszthassák majd, melyik játék ötletet fogják továbbvinni és finomítani.
A Motiváció Műhely fejlesztő csapata egy nagyon izgalmas és részletgazdag témával érkezett a D2-be, egy kooperatív, vagyis együttműködésre építő, környezettudatosságra ösztönző játék formájában, aminek a fő szála a hulladék szelektív gyűjtésére valamint újrahasználatára összpontosít. A játék közben a résztvevők fontos információkat kapnak arra vonatkozóan, melyik hulladék hova dobható, és mi az, amit például “Marika néni” a szomszédban még biztosan fel tud használni.
A D2 Ifjúsági Központ egyik fejlesztő csapata a rendezvényszervezés témakörét dolgozta fel, amivel az a céljuk, hogy a játékosok ráérezzenek arra, milyen sokrétű feladatot kell ellátni egy rendezvény megszervezése során, milyen sok szereplő kell az ötlettől a kivitelezésig, és milyen sok lehetséges kockázatot és problémát kell kezelnie a rendezvény szervezői csapatának. Ebben a játékban is cél az együttműködés, hiszen a játékosok csak egymással együttműködve tudnak jó rendezvényt szervezni. Vicces és életszerű példákon keresztül mutatja be a szervezői folyamatokat.
A D2 másik csapata pedig egy olyan kreatív játék ötletét mutatta be, ami a Dixitet alapul véve főleg az asszociációt helyezi középpontba a játék során, ahol érzelmeket és tulajdonságokat kell megjeleníteni – méghozzá rajzolva. A rajz, mint kreatív kifejező eszköz, lehet nagyon komoly vagy nagyon mulatságos formája is az érzelmek megjelenítésének, így a játékot is többféle módon lehet felhasználni.